Sammanfattning och testkörning

Efter ett ganska långt uppehåll i bloggskrivandet kan vi äntligen publicera lite nyheter kring arkadspelet. Men bara för att vi inte har uppdaterat så betyder det inte att vi har legat helt och hållet på latsidan. Det har bara gått väääldigt långsamt.

Saker som har hänt:

  • Målat. Större delen av arkadspelet är målat i svart. Det saknas färg på några ställen och så behöver de redan målade delarna få en strykning till sen är den biten avklarad
  • Tryck till kontrollplåten. Johan har gjort trycket som ska sitta vid kontrollerna. Fler tryck är klara digitalt, men de är inte utskrivna ännu

Testkörning

Kom ihåg att vårt arkadspel bygger på att vi har en inbyggd dator som visar alla spel. Vi har fått tag i något gammalt skrot som duger fint till att köra någon enkel emulator och spela upp några häfta retroljud. Steg 1 är att testa så att den fungerar och konfa den så att det går att köra spelen vi vill spela.

20141030_165239_Android 20141030_165124_Android 20141030_165102_Android 20141030_165136_Android

För att kunna få en ordentlig känsla för hur det kommer bli så kopplade vi in de olika spelkontrollerna och skruvade fast dem på kontrollerplåten; 2st joysticks och 5 spelknappar per spelare. Sen för att enkelt kunna byta spel på datorn måste vi ha en lättillgängliga styrkula och en knapp till den som används för att kunna klicka.

20141030_165152_Android 20141030_165701_Android 20141030_165221_Android

Knapparna och joysticksen kopplades in på ett kontrollerkort som i sin tur kopplas till datorn via USB. Anslutningarna är mekaniska och behöver bara kopplas med två sladdar per knapp, typ signal och jord. Hur dessa ska kopplas syns på ett kopplingsschema, men vad som är vad på själva knapparna och på joysticken är däremot inte lika enkelt att se. Men en måste ju börja någonstans, så vi kopplade helt enkelt in allting enligt ett mönster som vi trodde var logiskt.

När sedan USB-sladden kopplades in dök den upp som en enhet i kontrollpanelen. Det syntes där tydligt vilka knappar en tryckte på och på så vis kunde vi systematiskt flytta runt på sladdarna tills joysticksen pekade åt rätt håll och rätt knappar trycktes in i ordning.

Styrkulan var en enhet för sig som kopplades in på P/S2-kontakten. Även här blev det lite strul. Klick-knappen ville inte riktigt funka som den skulle. Förklaringen var att vi hade kopplat den som scroll-hjuls-klick och inte vänsterklick. Genom att skifta två kablar fick vi sedan den att fungera också.

Emulatordjungeln

Därefter gällde det att hitta en bra emulator. En emulator används för att kunna spela spel i retrostil på datorn. Det finns väldigt många olika varianter, men vi fastnade för en som hette RetroCopy. Detta eftersom den spelade häftig 8-bitsmusik mellan spelen. Vi tänkte oss att spelet får stå på, t.ex. under LAN och bara spela sån där häftig musik och spela upp ett coolt bildspel under tiden som arkadspelet inte används.

Tyvärr visade det sig att denna emulator hade en mycket irriterande bugg; det gick inte att spela två spelare. En annan nackdel är att emulatorn inte heller har uppdaterats på 2 år, vilket kan skvallra om att projektet är nedlagt och buggen aldrig kommer fixas.

Vi får se hur vi löser allt detta, men känslan att stå och spela med joystick på den lilla skärmen gjorde att vi fick ny kraft att jobba med spelet. Nu när vi håller öppet i UFFE på torsdagar jämna veckor har vi också möjlighet att kontinuerligt arbeta med det som återstår för att färdigställa vårt fina arkadspel.

En möjlig lösning (ej beslut):

  • Sätt en sjysst bakgrund på skrivbordet och dölj/ta bort startmenyn
  • Lägg ut de bästa emulatorerna på skrivbordet och gör ikonerna stora så att de hittas lätt och är enkla att klicka på
  • Använd skärmsläckaren UberNES ScreenSaver. Den visar demos från olika emulerade spel. Ljudet från aktuella spelet spelas i högtalarna och drar därför till sig spelare. Man kan också välja att provspela spelen direkt i skärmsläckaren.

Ska göras senare:

  • Spänna upp svart tyg runt skärmen. Tidigare hade vi planer på att skriva ut tryck och fästa runtom, men det blir smidigare med svart tyg.
  • Bygga en tangentbordshylla som göms under tyget. Det ska vara lätt att komma åt tangentbordet om det skulle behövas. Kanske även en vanlig mus.

Kommentera